Blog

Escola Pilot: Escola Pia Calella (12/01/2016)

12 de gen. 2016, 3:26 publicada per Elisabet Moreras

Vàrem començar amb l'esperit del Projecte SUMMEM: creant un equip. 

Som 7 mestres representants de totes les etapes de l'escola, des d'infantil fins al batxillerat, sense oblidar a un membre de l'equip pilot i de l'equip directiu. Des de la formació inicial, mai havíem treballat junts però ens vàrem connectar i il·lusionar ràpidament per començar a preparar les primeres accions com a equip.

Ràpidament es van fer evidents les primeres intervencions en claustres i reunions d'inici de curs. Celebrem la bona rebuda per part de les fam
ílies i dels companys i companyes i ens adonem com junts i amb bones idees, comencem a fer realitat els pr
evis del projecte.
Tot i la por i les incerteses compartides, ens animem i donem suport per buscar solucions, acompanyar a l'equip pilot i donar seguretat a tota la comunitat educativa.

Amb la il·lusió de començar un nou projecte educatiu, estem segurs d'iniciar un canvi profund a les nostres escoles. Mirarem de fer-ho com els grans dinars casolans: a foc lent però segur i amb molta substància. Cal pensar molt bé cada ingredient i quins condiments milloren el seu gust, per que qui l'ensumi, el vulgui tastar.

Així ho començarem amb els nostres alumnes de 5è de primària i amb el repte de fer-lo realitat amb tots els alumnes de l'escola.

Equip Motor Escola Pia Calella

2016: UN ANY DE CANVI, CREATIVITAT I IL·LUSIÓ. (1/1/2016)

4 de gen. 2016, 12:55 publicada per Pere Vilaseca




Si funciona, canvia-ho !!!
És el títol d'un llibre de Josep Mª Ferrer Arpí i Franc Ponti. Si funciona un projecte, una institució, una organització, una empresa.... i volem que continuï funcionant, no ens queda més remei: canviar, renovar. Innovar. Quedar-se quiet, atura't... és anar enrere. 
El conformisme i l'actitud conservadora que només porten a seguir fent les coses com sempre s'han fet i a rebutjar el canvi i la innovació, no ajuden a millorar.  Canviar no sempre és fàcil, ens cal sortir de la comoditat quotidiana i assumir els risc d’equivocar-se. La innovació la creativitat, la il·lusió,  no cauen del cel, no venen donades de forma automàtica, són fruit de l’esforç, d’assumir el risc, donat el cas de corregir. 

Sessió amb els Coordinadors/es de Treball Cooperatiu de les Escoles Pilot (21/12/2015)

21 de des. 2015, 4:56 publicada per Elisabet Moreras

El passat dijous 17 de desembre al matí ens vam trobar els representants del Treball Cooperatiu a les Escoles Pilot.
Aquestes són les persones encarregades de vetllar que totes les accions que comporten l'aplicació del treball cooperatiu (estructures, dinpamiques de cohesió, formació de'equips de treball...), es portin a terme.
Aquestes sessions estan liderades per en Jose Ramon Lago de la Universitat de Vic, i segueixen el projecte CAAC (Cooperar per Aprendre/Aprendre a Cooperar). 
Ens trobem a la sessió 4 de treball, on ja s'han portat a terme a l'aula algunes estructures cooperatives i hem compartit l'experiència de cada escola pilot.
Formen part d'aquest equip:
Caldes: Marta Casabayó
Calella: Jordi Rojas
Granollers: David Bernabeu i Miquel Àngel Marcé
Luz Casanova: Eva Alfaro
Sant Antoni: Albert Salvador                                                                                                                                                 Jose Ramon Lago
Sitges: Miriam Martínez

L'Equip Motor de l'Escola Pia de Catalunya es troba amb els Equips Motor de les Escoles Pilot (16/12/2015)

16 de des. 2015, 6:49 publicada per Pere Vilaseca

En aquestes últimes setmanes de trimestre els diferents Equips Motor de les Escoles Pilot (Luz Casanova, Sant Antoni, Calella, Caldes, Granollers i Sitges), s'han trobat amb una comissió de l'Equip Motor de l'Escola Pia de Catalunya.
Han estat unes reunions molt interessants, on els EM de les Escoles Pilot han pogut compartir amb l'EMEPC les seves inquietuds, neguits, preocupacions i també els seus èxits.
Aquesta informació ens anirà molt bé per anar ajustant el procés d'implementació del SUMMEM a totes les escoles, i també per compartir solucions a les problemàtiques comunes que van sorgint.
Abans d'iniciar, al 3r trimestre, el pilotatge dins l'aula dels diferents Itineraris d'Aprenentatge es farà una nova trobada que ens servirà per recollir més informació de tot el procés que estan seguint les Escoles Pilot.

  


Escola Pilot: Escola Pia Sitges

9 de des. 2015, 1:22 publicada per Elisabet Moreras

Diuen que els inicis sempre són importants. Aquest ha estat un inici de curs diferent, intens, compartint coneixement i projecte. 
El pilotatge a 1r d'ESO ha fet que tot el professorat de Secundària ens haguem posat a treballar organitzats en equips diferents. Tots junts estem aprenent nous rols, tirant endavant el projecte Summem a l'escola amb molta il·lusió. 

És un repte que ens motiva i ens estimula perquè ens fa créixer com a professionals.

Por a equivocar-se, ganes de fer-ho molt bé, caminant de costat uns dels altres, sentint que cadascú és imprescindible per a que tots anem endavant i amb moltes ganes de compartir fent xarxa. 

Sabem que anem fent camí posant les bases per a fer de l'escola un espai de col·laboració, de creixement personal, un espai on prepararem els alumnes per a la vida, per ser feliços i per a fer una societat millor.

Equip Motor Secundària EP Sitges


Pere Pujolàs: APRENDRE JUNTS ALUMNES DIFERENTS.

29 de nov. 2015, 8:32 publicada per Pere Vilaseca

Divendres dia 27, a l’aula magna de la Universitat de Vic, es va homenatjar Pere Pujolàs. Professor i antic degà de la Facultat de Pedagogia i de l’Escola de Mestres d’UVIC. Durant el curs passat va col·laborar intensament en el disseny del Projecte per a Interdisciplinarietat a l’Aula. 

Pujolàs, que ens va deixar de manera sobtada el passat mes de Juliol,  era el referent a nivell estatal pel que fa a l’Aprenentatge Cooperatiu

No es casual la participació en aquest acte d’educadores i educadors , d’universitats, escoles i instituts del País Basc, Galícia, les Illes i de diferents indrets de Catalunya.  

En Pere era una autoritat reconeguda en el món de la Pedagogia; les seves aportacions pel que fa a la cooperació dins l’ escola.

El seu treball, no era de laboratori, la seva experiència en aules cooperatives, indiciada a la Formació Professional i completada a les aules de la Facultat, es van escampar en totes les edats. En el mateix homenatge varem poder escoltar testimonis de totes les etapes. 

Testimonis i records d’un pedagog i humanista preocupat per construir un món més just. aula són importantíssimes i molt valorades.

Acabo amb unes paraules seves,  llegides el dia de la seva  lliçó de jubilació: 

“En el sistema educatiu sovint es confon la igualtat amb l’equitat. En educació es tendeix a repartir els recursos per igual.  Però en realitat si a un alumne l’ hi fan falta més recursos, és lògic que en tingui més. Els recursos s’han de repartir de forma equitativa: tothom ha de de rebre allò que necessita per assolir el màxim desenvolupament personal i social

Aprenentatge cooperatiu. Algunes reflexions

25 de nov. 2015, 13:48 publicada per Pere Vilaseca

Aquest  dimecres 25 de novembre, al CCCB, en el marc dels Debats d’Educació, Nancy Madden, presidenta i cofundadora de “Success for All”, ha  assegurat que  l’aprenentatge cooperatiu  ajuda a resoldre un ventall significatiu de problemes educatius.
 
Transcric algunes de les evidencies  que ha compartit, totes fruit de la recerca i la investigació. 

En relació a l’alumnat:

1. Podem afirmar que l’Aprenentatge Cooperatiu, trenca moltes barreres, aporta molts beneficis socials, però també ajuda a millorar l’aprenentatge de tots els alumnes.  Els alumnes més avantatges intel·lectualment , treballant en grups cooperatius, continuen essent els primers, però alhora tenen la oportunitat d’aprendre a ser millors persones. 
2. A l’escola hem de celebrar molt més els èxits, tant els individuals com els de grup. Hem d’aprendre a ser creatius per trobar maneres de celebrar quan es fan bé les coses. Tenir èxit no s'ha de limitar  a ser el millor
3. Els alumnes no saben com cooperar, els hem d’ensenyar. Nosaltres les competències necessàries per cooperar (escolta activa, assegurar la participació de tots els membres del grup, etc. ) les tenim penjades a classe i les recordem sovint. 

En relació al professorat:

1.L’ajuda mútua i la cooperació entre les educadores i educadors d’una escola ajuda moltíssim a millorar.
2. Compartir les classes entre docents d’una mateixa escola, obrir les portes de l’aula i deixar entrar a altres companyes i companys a l'aula, ajuda moltíssim a millorar. 




Un procés de canvi, arreu del país.

25 de nov. 2015, 8:40 publicada per Pere Vilaseca

Aquesta setmana hem tingut ocasió de trobar-nos amb diferents persones d’entitats diverses del món educatiu: escoles, universitat, associacions…   
Hi una reflexió, constatació, intuïció compartida: A Catalunya s’està iniciant un procés de canvi a nivell a educatiu que obre noves perspectives. És un canvi que va molt més enllà del que pugui proposar (o regular ) l’adminstració,  més enllà de les tradicionals organitzacions  de renovació pedagògica, els sindicats…
Una renovació radical de l’escola que passa, com a mínim per tres opcions: no centralitat dels continguts conceptuals, l’aprenentatge cooperatiu entre l’alumnat, no només per aprendre millor, sinó per aprendre a ser més cooperatius i situar les competències al centre de l’aprenentatge i l’avaluació.

1-8 of 8

Comments