cartellera‎ > ‎

Balanç del primer curs de SUMMEM.

3 de jul. 2016, 5:03 publicada per SUMMEM Escola Pia   [ actualitzat el 4 de jul. 2016, 9:57 per Pere Vilaseca ]
Balanç del primer any de SUMMEM.

Hem acabat el curs 2015-2016. Un curs que representa l’inici d’un camí compromès vers la renovació pedagògica en el si de totes les escoles i etapes.

Un camí iniciat en la VII Assemblea de les Institucions Educatives, amb el Projecte per a la Interdisciplinarietat a l’Aula, aprovat per una important majoria dels representats de totes les escoles: famílies, alumnes, mestres, personal d’administració i servies i equips directius.

Al llarg d’aquest curs, hem realitzat 9 pilotatges en les etapes d’Infantil, Primària i ESO; alhora a totes les escoles s’han constituït un equips de persones, els Equips Motor, que han de ser els garants d’aquest procés de renovació, a cada escola, al llarg dels propers anys, fent costat i si cal empenyent els equips directius.

Pilotatge:

Iniciar el procés a poc a poc, només en un sol curs de nou escoles, ens ha servit per aprendre i per compartir el que hem après. Aprendre de la pròpia practica, a millorar a partir dels errors, aprendre de l’opinió de les companyes i companys i aprendre sobretot de l’escolta atenta dels nostres alumnes.

Ens ha servit per compartir les experiències, reptes, encerts i dificultats amb tot el conjunt d’escoles, tot creant un clima d’implicació i ganes d’aprendre de la majoria de mestres de totes les escoles. Una possibilitat de creixement i de fer xarxa que ha superat totes les nostres expectatives.

Equips Motor:

Una escola no canvia, si els seus mestres no volen canviar. Un procés de millora necessita, esforç, dedicació, professionalitat i vocació, i això només és possible si les persones que l’han de liderar dins de l’aula s’hi impliquen.

Cal assegurar que els principals agents del canvi se sentin part del procés és imprescindible; per això, compartir el lideratge d’una escola esdevé essencial. Aquest ha estat l’objectiu dels Equips Motor: liderar el canvi, encomanar-lo i recollir l’opinió, les vivències i les inquietuds dels equips educatius.

Al llarg d’aquest procés hem après moltes coses. En destaquem algunes d’essencials:

La força de treball cooperatiu:

Per aprendre a treballar i aprendre més i millor i per fer-ho de manera conjunta tot l’alumnat.

Per aprendre i assumir el compromís que representa cooperar i ajudar els altres.

La força del raonament:

Per aprendre a pensar, a raonar, a contrastar les opinions i a ser crítics. El centre de l’aprenentatge han deixat de ser els continguts, entesos com una llista de fets o conceptes, per entendre’ls com una oportunitat per pensar i comprendre.

La força de la convivència:

Valorant la dimensió social de l’escola, la dimensió d’amistat, de creixement personal i relació. L’escola entesa com una part important de la vida dels alumnes, no com un espai de producció.

La força de motivació:

Per aprendre cal que l’objecte d’aprenentatge tingui un sentit, un motiu. Aprendre per aprendre o aprendre per aprovar exàmens, no és motiu suficient per anar a l’escola, Amb goig hem vist com els alumnes, que han participat en el pilotatge, majoritàriament reconeixien que sense nota s’haurien esforçat igual.

Un any d’aprenentatge i motivació, que ens empeny a continuar caminant.

De 9 grups, el proper curs passarem a 54.

Dels 400 alumnes d’enguany, farem un salt important per superar els 3000 del curs 16-17.

El repte és important, el fem amb la seguretat que ens dóna la valoració positiva de la feina feta al llarg d’aquest curs i la il·lusió de la majoria.

Estem en disposició de continuar aprenent, amb la certesa, que per renovar l’aula i l’escola, només es pot fer en la mesura que ens disposem a aprendre mentre fem camí.

Sorgiran dificultats que superarem, dins i fora de l’aula, però, amb l’ajuda mútua i la cooperació entre companyes i companys.

Entenent la renovació, el SUMMEM, com un mitjà per fer una escola cada vegada més inclusiva, més acollidora, més humana, més coherent amb el que entenem que és la nostra missió:

Educar infants i joves per ajudar-los a créixer com a persones lliures i autònomes que, de manera crítica, puguin viure en comunitat i se sentin compromesos en la construcció d’un món més just, sostenible i en pau”

Queden reptes importants. Els anirem resolent a mesura que avancem.

Comments